onsdag 17. oktober 2012

Hjemmedag...

Hva gjør man på en halvtrist høstdag, hvor man håper på å sitte hjemme og få unnagjort litt jobb..? Jo; man prøver å få en syk 3-åring som hoster og er forkjølet, til å innse at det er best å være hjemme. Hun vil jo helt klart til vennene sine.. Det var den arbeidsdagen..! hvertfall mht jobb. Har helt klart arbeidet, både med hus og barn! Multitasking er undervurdert! Vi endte i alle fall med en hyggelig dag, og mor i huset kan slippe unna de neste timene med styrketrening! Mange fluer i én smekk her idag.


"Den lille larven Aldigmett" brettspill. Populær bursdagspresang!


For noen ... Beste tidsfordriv!

Jeg satt til og med middagen klar til laging da jeg dro av gårde med Celina på ridning. Jeg syntes det var min tur til å få ferdig servert middag da jeg kom hjem. Og da må man jo legge tilrette for at det skal bli sånn.. Ting skjer jo ikke alltid av seg selv..! Det var selvfølgelig en strek i regningen at vi kom hjem til syk mann på sofaen, men heldigvis hadde han en god hjelper, og det er ikke lite en 8-åring kan bidra med når pappa er ynkelig og syk og svak! Middag ble det! Tusen takk!

Jeg har ikke en gang hørt noe fra jobb idag. Enda det er veldig liten feilmargin når det gjelder sykdom og annet fravær på onsdager, når jeg ikke er tilstede på jobb for å omdirigere rutiner. Hadde jeg hatt en annen hjemmedag er jeg sikker på at det ville vært den dagen med hyppigst fravær. Kanskje det skulle testes ved anledning? :P

Vi har hatt som prosjekt blandt personalet, siden forrige mandag, å fylle ut danseskjema på alle barna. Hvert team har fylt ut på sine barn, og idag er de alle innlevert. De ligger på kontoret til Christian og venter. Det blir utrolig spennende å lese gjennom og se hvordan den enkelte voksne oppfatter hvert barn. Det blir ikke minst spennende for oss, om barna ligger der vi tror, eller om det blir noen overraskelser underveis. Man vet jo aldri.. Alle disse, 130, skjemaene(!) skal leses gjennom til førstkommende mandag. (Det har i snitt vært 3 voksne som har fylt ut pr barn..) Da har vi personalmøte, og Jan Mossige, spesialpsykolog på Bredtvet Kompetansesenter, som har utviklet danseskjema sammen med oss og Ernst Ottem (også spesialpsykolog på Bredtvet), kommer for å snakke med personalet om hvordan det har vært å fylle ut skjemaene. Jeg håper vi også da vil få tid til å ta en runde på hva vi jobber videre med, der vi har støtt på utfordringer.
Det som er så spennende med dette, er ikke det at vi leter etter utfordringer hos barna, men hos oss selv. Vi må gå i oss selv, å tenke på hvordan vi kan forberede oss anderledes for å møte de barna som trenger noe annet enn "de fleste".

Det er jo godt kjent i Montessoriverden, at det er noe som heter forberedelse av læreren. Der må vi kjenne barna vi jobber med så godt, og vite hvor de ligger i sine sensitive perioder,  at vi kan forberede oss på å møte dem der vi kan gi dem best stimulering til gode mestringsopplevelser!
Jeg kommer sikkert tilbake til dette ved anledning! Det er vanskelig å slutte når man blir faglig engasjert, men jeg tenker at det holder for dette innlegget..
Jeg kommer også til å oppdatere på utviklingen av danseskjema, og arbeidet vi gjør i forbindelse med det. Det er SÅ spennende, og inspirerende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!