tirsdag 6. november 2012

Spes.Ped Studenter

En dag full av hendelser! Foreldresamtalene fortsetter for fullt, studentene fra ISP gjør en glimrende dag 2, og alle fullroser dem! Det er veldig hyggelig å se at det er så mye engasjement blandt unge menesker! (høres veldig gammel ut nå igrunnen... Er IKKE det altså..!) Men faktum er at de er unge! I begynnelsen av 20-årene alle sammen. Og det at man er så reflektert og har et perspektiv som viser så mye omsorg og engasjement er faktisk beundringsverdig! Jeg krysser fingrene for at de beholder engasjementet for å lære og utvikle seg, og at interessen og undringen sammen med barna ikke forsvinner. Vi trenger litt friske pust i diverse enheter som skal veilede barn med utfordringer gjennom hverdagen. Vi trenger de som ser etter det lille ekstra, som ikke er tester og skjema. Noen som kan se et helhetlig bilde, og ikke slavisk følge den "metoden" de har lært skal fungere. Det krever et tverrfaglig arbeid, og evnen til systematisk observasjon, for å få med alle de små hendelsene som gjør at et barn kan falle utenfor.. Det barnet som tilsynelatende er med i leken, og for så vidt er fornøyd med det, ER "han" virkelig MED? Eller..? Vi hos Davinas ønsker å formidle den helheten vi må jobbe med når det gjelder å få barn i riktig retning. Det er ikke alltid bare begrepstrening, eller fysioterapi som skal til og så er livet bra. Alle disse tingene påvirker jo hverandre! Henger du etter på det ene, er det faktisk (desverre) sånn at du ofte henger etter på noe annet også. Hvis et barn ikke henger med grovmotorisk, vil det barne ha utfordringer med å henge med i ute lek, som er mer fysisk og aktiv, og dermed får sosiale utfordringer.. Barn er desverre litt kjipe sånn. De løper og løper, og venter ikke alltid på den som ikke løper like fort.. Språklige utfordringer VS sosiale utfordringer. Hva kom først? (Høna eller egget..) Hvis du sliter med språk, vil du da ikke også ha utfordringer i lek? Og omvendt.. Hvis du har vanskeligheter med å leke, eller forstå lekkoder, vil ikke da språket utvikle seg senere? Vi ønsker å stille studentene våre sp.mål til ettertanke. Vi gjør vårt for at de skal se hvordan vi tenker i bhg, og hvordan vi jobber systematisk for at alle barna skal få den helhetlige oppfølgingene de trenger, og fortjener. ALLE barn trenger litt ekstra oppfølging, og det er vår oppgave å gi dem det! Vi håper at de blir dyktige nok til å stille fler sp.mål enn det kartleggingsskjemaene idag viser. (på hvilket grunnlag er disse sp.målene valgt...?) Vi krysser fingrene!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!