søndag 14. april 2013

Mammaholdninger..?

Jeg sitter og aner fred og ingen fare en søndag morgen i sofaen. Hermine pusler i den ene enden av sofaen, og jeg leser avisen i den andre. Vi deler teppe, og veksler blikk og kommentarer underveis. Sannheten er at jeg på det tidspunktet ønsket å våkne litt mer enn å bare ha stått opp. Hermine lærer seg å leke/ holde på alene, men ønsker fortsatt å være i nærheten av meg. (hyggelig synes vi fortsatt da)
Så kommer jeg over denne artikkelen, som sikkert fler har lest, hvor en av disse "mammablogerene" eller hva de heter annonserer at hun hater å leke på gulvet med barna sine, og at hun gleder seg til mandag morgen hvor barnehaven åpner og barna kan avleveres til noen som synes det er gøy å leke på gulvet. Jeg blir rett og slett litt satt ut av at det er viet så mye plass til noe som sikkert skal være en motsetning og provokasjon til alle mammaer som lager cupcakes og er fantastisk kreative og morsomme med barna sine i ett sett..
Alle er slitne og vil ikke alltid gjøre alt barna vil, når de vil, men hate er jo ganske sterkt. Hva med å fokusere på det som er gøy og heller si at jeg velger dette. Ved å bruke bittelitt tid på å tilrettelegge for barna gjør de mye selv. De trenger ikke mye materialer og ting for å gjøre noe gøy. Dessuten tror jeg man sparer seg mye energi ved å ikke tenke sånn på at alt skal være riktig, eller i dette tilfellet; å tenke på at man ikke ønsker og gjøre ting riktig. Det blir litt teit.
Så er det sikkert sånn at noen synes det er bra å lese at de ikke er de eneste som ikke liker å sitte på gulvet med barna.. Så finn på noe annet! Og legg til rette for at de får gjøre den type ting selv, men kanskje med mamma eller pappa i nærheten for å gi kommentarer og nærvær, selv om de holder på med sitt.
Jeg synes ikke det er for mye forlangt.

Som jeg ser jeg har skrevet er jeg jo tildels enig med henne.. Men jeg synes fokus blir feil, og måten det formidles. La oss mislike alle som strever etter å gjøre så godt de kan fo bana sine..
Man slapper av etterhvert. Slipper å være så bastant på den ene eller andre holdningen..! Heldigvis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!