onsdag 15. mai 2013

Barnas potensiale - vårt ansvar!


Det er helt fantastisk at det endelig er noen som kommer med gode bevis for sammenhengen mellom tidlig språkstimulering og prestasjoner senere på skolen. Særlig er det igrunnen skremmende at forskjellene ikke jevner seg ut.. Her har vi en seriøs oppgave fra tidlig i Barnehaven! Ingen sier at vi skal dele ut timer til leseopplæring, men vi skal være klare når barna er det. Vi skal ha tilrettelagt så de kan finne tilpassede og utfordrende aktiviteter som stimulerer til lesing og skriving. Når de selv vil. Det er vel heller ingen som sier noe om at leken forsvinner, eller at vi gir den mindre tid. Ingen tvil om at den er viktig. Men, de er viktige sammen! For er det ikke sånn at de som har gode språkferdigheter også regjerer sosialt? Kommunikasjon på flere nivå er viktige egenskaper barn må tilegne seg så tidlig som mulig! Og vi er tilstedet for å legge til rette for dem, hver enkelt, på det nivået de befinner seg på! Uavhengig av hva de søker utfordring i. Det kan like gjerne være skriving som tall eller tegning.

Jeg synes det er helt riktig og på høy tid at vi tillegges mer ansvar for barnas utvikling og deres iboende potensiale! Tenk hva vi kan få til! Det er en verden av muligheter. Fortjener ikke våre barn og fremtidens håp det??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!