torsdag 1. august 2013

Montessori Congress Day 1

God Morgen! Eller, det kommer an på hvem som leser. Her i Portland er klokken snart 5am. For en umenneskelig tid å være våken på! Men rutiner er vonde å vende og søvnen min vil ha det den vil. Noe som nneværer at jeg legger meg tilsvarende tidlig..

Åpningen igår var fantastisk. Det begynte med sang av barn fra lokale skoler. De kom frem til senen med flagg fra alle nationer representert på conferansen. Og for en vakker sang! Skal finne ut av hva den heter. Videre var det fler som holde innlegg om Maria Montessoris betydning av hva hun har fått til, deriblandt hennes to oldebarn. Carolina Montessori presenterte også Dr.Montessoris personlige dagbok som nå er gjort tilgjengelig for alle. Det var helt tydelig en emosjonell handling for henne å gi ut hennes oldemors private notater.

Mer musikk. Denne gangen fra Alaska. Et orkester med musikere i alle aldere, vi snakker ALLE aldere. De yngste var sikkert ikke mer enn 5 år og de eldste godt voksne. Det var en egen komposisjon laget, inspirert av Montessoris inspirasjon av naturen. Han var veldig engasjert! Richard Trostel.

Lynne Lawrence er executive director for AMI, og holdt et engasjerende foredrag om viktigheten av verdiene Montessori bringer med seg. Det var et gjennomgående tema med fred i verden. Oppfordring til å ikke konkurere inbyrdes i de forskjellige Montessoriorganisasjonene, men ha et felles fokus på verdier. Naturlig respekt, harmoni og utvikling.
Det var det første som vekket meg. Hvordan vi skuler på hverandres måter å jobbe på, og mener fast bestemt at vår måte er riktig. Vi har faktisk samme mål de flete av oss!

Så snakket Dr. Brian Swimme. Han er cosmolog (heter det det?). Veldig engasjert i (selvfølgelig) universet, dets opprinnelse og hvordan mennesket har brukt tid på å utvikle seg til å bli en verdensmakt. Hva har vi i oss, som gjør at vi utviklet oss på denne måten og ingen andre arter? Og hvordan bruker vi den makten vi besitter?
Det var et svevende, bokstavlig talt, foredrag men spennende. Hans tanker var vinklet fra en annen side. En litt mer filosofisk en kan du si.

Det blir spennende å se hva dagen bringer i dag. Andre vinkler av metoden og tanken til Montessori, og hvordan dette tilpasses de forskjelliges forutsetninger.

Nei, nå nærmer det seg vel morning yoga for meg.. Aner ikke hva jeg har meldt meg på, men jeg er jo våken så why not?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!