onsdag 11. september 2013

Kristiansand - dag 2

Denne dagen har vært preget av presentasjoner fra alle fylkene, om deres arbeid og hva som er nytt det siste året. Det er litt av noen prosjekter som er satt igang rundt om kring. Og alle med ett mål for øyet; å komme tidlig på banen for de barna som trenger det mest. For meg som ikke kjenner så godt til systemene oppover er det absolutt nyttige innblikk å få. Samtidig som alle jobber forholdsvis i samme retning, da innen hvert sitt felt, synes det likevel å være mange regionale forskjeller og utfordringer. Så er det også lagt restriksjoner på hva man kan snakke med hverandre om, og hvem som kan henvise barn hvor. Mye av dette ser jeg frustrerer enkelte og veien kan bli unødig lengre enn nødvendig før hjelpen er der den trengs. Heldigvis er alle enige om at vi venter ikke og ser lengre, selv om det kan ta tid før alle formaliteter er på plass og den eventuelle hjelpen er hos det enkelte barnet. I den tiden vi venter, står ikke tiden stille. Vi jobber fortsatt! Så godt vi kan for å tilrettelegge det vi vet og har kompetanse til. Alt er bedre enn å vente..!
Jeg ser på meg selv som en praktiker, og tenker umiddelbart tiltak og praktiske løsninger når noen presenterer problemstillinger. Flere ganger i dag har jeg tatt meg selv i å tenke at løsningen på dette er å se på de voksne rundt, og deres tilrettelegging for barets utvikling. Jeg tenker også relativt ofte at de skulle visst om Danseskjema! Kan hende det er fordi jeg har fått én time til å snakke om det imorgen, eller kanskje bare fordi det faktisk løser en del utfordringer..?
Heldigvis ser jeg at tiden min er redusert fra 2 timer til 1. Lurte litt på hva jeg skulle fylle all den tiden med. Skjønte jo at det var fordi Jan Mossige (spesialpsykolog ved Statped sørøst, og ansvarlig redaktør i tidsskrifet Psykologi i Kommunen) skulle være med, men det tok bare litt tid før de fikk rettet tiden. (Kanskje de hadde håpet til det siste at han skulle få lov likevel..?) Det er synd at han ikke får presentert sin del av arbeidet med skjema, for jeg kan desverre ikke svare på det som har med statestikk og forskning å gjøre. Nå har jeg lagt inn litt av hans også, og skal gjøre et forsøk, så vi får se! Satser på at vi får snakke sammen ved en senere anledning. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!