fredag 27. desember 2013

Perspektiv på julen..

Tenk at vi er midt i romjulen alt. Tenk på alt vi har forberedt i mange uker og 
dager og så er det så raskt forbi... Julen er ikke lenger det den var da vi var små synes jeg, men håper inderlig at de små opplever den som den var også for oss en gang for mange år siden. Vi tviholder på tradisjoner og gjør det samme hvert år. Det eneste som forandrer seg i de samme rutiner og tradisjoner er ens eget innhold og egen holdning. Hva som betyr noe forandrer seg. Og meningen og budskapet forandrer seg. I alle fall for meg.. Jeg blir mer opptatt av å være sammen med de jeg er glad i, og mindre opptatt av omstendighetene. Tidligere handlet det om forventningene og presangene. Så ble jeg eldre og det handlet fortsatt om presangene, men også om samhold. Siden hadde også presangene sin plass, men mer enn det var det omstendighetene og tradisjonene som skulle holdes. Riktig kledd på den store dagen, pent og ordentlig dekket bord, hyggelig konversering med alle osv. Så kom barna og snudde det på hodet. Omstendighetene bleknet til stor fortvilelse, men måtte vike for praktisk tilrettelegging. Deres presanger og opplevelse kom i førersetet for feiringen, og alle forventes riktig tilrettelagt for at de små skal ha en optimal feiring. Men så, hva er en optimal feiring?
I denne og de siste årene har familien og de nærmeste hatt en mer betydlig rolle. Også medmenneskelighet står sentralt. La oss legge vekk irritasjon over hverdagsbagateller og nyte hverandres selskap. La oss være ydmyke for de godene vi har, og for Guds skyld la oss lære barna våre det samme! La roen senke seg over julen.. 
Til min store glede var tårnet av presanger under treet i år mindre enn i fjor, men fortsatt gedigen. Vi er så redde for at det ikke skal være nok.. Jeg kan med sikkerhet si at vi har NOK. Og ikke misforstå, for alle er takknemlige for den omtanke de ligger i hver eneste presang og gleden er like stor hos den som gir som den som får.
Medmenneskelighet har vi snakket om i julen. Et ord som måtte forklares nøye. Men nå brukes det daglig. Verdiene vi ønsker for våre barn er vårt ansvar. Jeg holder en knapp på medmenneskelighet..!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!