tirsdag 30. oktober 2012

Vi trenger visst sosiale medier....

Det er visst HELT opplagt at vi trenger sosiale medier..! Hvordan kunne jeg være så uvitende at jeg i det hele tatt stilte det sp.målet...? Vi har en hjemmeside, som vi er sånn OK fornøyd med. (litt passiv, men den inneholder det meste av info om oss..) Så er det klart barnehaven må ha en aktiv Facebook-konto. Sånn litt mer uhøytidelig, hvis jeg forstod det rett. Så vi har et sted å legge ut linker, få kommentarer og gi kommentarer. Diskusjonsforum er viktig.. Så er det fint med en twitter-konto. Litt kortere beskjeder, og litt annet publikum enn på Face. Så er det klart at vi må ha en YouTube-side, eller hva man har der.. Så vi med engasjement kan fortelle og vise hva vi gjør. Blogging er bra (tusen takk!) for da har man et forum hvor man kan skrive litt lengre avhandlinger om det vi gjør, og kanskje legge det litt mer på det pedagogiske plan.
Jeg føler at jeg stort sett har vært forholdsvis oppdatert på teknologi og medier, men nå vet jeg ikke helt om jeg henger med lenger.. Det er klart at vi ønsker å skape interesse rundt oss selv. Vi er ikke lenger i en tid hvor foreldrene er prisgitt oss for å få barnehaveplass, og det blir faktisk konkurranse her. (På litt sikt for oss, enn så lenge, heldigvis..!!) Så vi må være i forkant av trendene. 
Jeg har stor forståelse for at foreldre til både barn vi alt har i barnehaven, og til potensielle nye, ønsker å vite mer om innholdet og måten vi jobber på! Det er ikke alle som er så priviligerte som oss, og har fått følge barna våre så tett gjennom de første årene og frem til skolestart. 
Jeg har også forståelse for at vi må være mottakelige for ris og ros. Og det føler jeg virkelig at vi er! Men i hvilket forum skal vi gjøre dette? Er det riktig at vi åpner for at ansatte og foreldre kan komme med fx kritikk gjennom sosiale medier? Hva skjedde med den telefonensamtalen hvor noen ringte og spurte om et lite møte? Eller de 2 minuttene etter levering? Vi sitter på hvert vårt kontor gjennom det meste av dagen, Christian og jeg, når vi ikke går rundt med barna, og da er det enkelt å komme å sette seg ned hvis man ønsker å ta opp noe! HÅPER jeg!! 
Kanskje det bare er jeg som ikke ønsker å bli utsatt for kritikk av jobben vi gjør, eller ansatte til allmen beskuelse? Eller er det noe man må belage seg på fremover? (Jeg ser jo og at terskelen er lavere for å ta opp vanskelige tema. Men må terskelen være så lav..? Tenker man en gang ekstra før man går videre med saker hvis man må ta dem personlig? Vi får faktisk mye rart innimellom....) 
Men, vi er ikke helt "ute" da. Vi har hjemmeside, Facebook-konto (om enn ikke så aktiv helt ennå. Vi hadde en gruppe, men den glemte vi litt..), blogg, og christian twitrer i ny og ne.. (sikkert mer etter møtet vi hadde på mandag..!)
Vi må vel ha dette som et tema med foreldrene og etterhvert tenker jeg, hvis det er sånn at vi skal få ut mer av innholdet i bhg på sosiale medier, eller vise hvordan vi jobber. Da med både film og bilde. 
Og så er det nå en gang sånn; at det er mye som skal gå rundt i en barnehavehverdag, og det å sette seg ned å skrive eller filme midt oppi det hele er ennå ikke helt reelt! Først må vi få nok, og godt kvalifiserte mennesker på jobb, så må vi ha en felles forståelse (fra foreldre og ansatte) hvordan dette skal gjennomføres, og så kan vi så smått begynne å tenke på å bruke arbeidstiden på å sitte på face eller twitter..
Vi får følge med, og holde oss så oppdatert vi kan!

2 kommentarer:

  1. Hei jeg jobber også i barnehage, vi har Facebook og Twitter profil, men disse "mates" med innlegg fra bloggen. Vår "kommunikasjon" i sosiale medier handler mest om enveis distribusjon.

    Mulig det åpner seg andre tilnærminger og nye muligheter på sikt, men foreløpig er jeg meget skeptisk til at barnehagen skal åpne opp for dialog i sosiale medier. Det er for mange problemstillinger knyttet til dette, mener jeg.

    Se mer her: http://www.pedagogiskpraksis.no/2012/10

    Jeg startet i 2010 barnehagebloggen http://myrertoppenbarnehage.blogspot.no/. Vi er nå flere ansatte som bruker bloggen som digitalt arkivskap og dynamisk galleri, dette har blitt et godt og nyttig verktøy for oss. Vi gjør det primært for oss selv og barna, men ser at foreldrene har stor glede av å følge oss.
    /03/barnehager-pa-facebook-og-i-andre-sosiale-medier/

    SvarSlett
  2. Spennende betraktninger både fra innleder og kommentatorer her. Synes vi hadde et givende møte med dere i Davina og det er nyttig for oss å få et innblikk i deres hverdag.

    Sosiale medier i barnehagene er bare i en startfase. Flere og flere vil forstå nytten i å supplere sin tradisjonelle og enveispregede kommunikasjon på hjemmesider, mail og sms med toveiskommunikasjon på bl.a. Facebook og blogg.

    De utfordringene som Cathrine fortjenestefullt peker på, er det viktig å være bevisst. Når vi har sett nytteverdien, går vi inn i disse og løser dem på en god måte i stedet for å se på dem som uløselige problemer. Myrertoppen er jo et glitrende eksempel på hvordan blogg kan brukes på en god og hensiktsmessig måte.

    I innlegget skriver Cathrine at "Slik jeg ser det må det han­dle om at det må skje på barne­ha­gen og de ansatte sine egne pre­misser." Det er jeg enig i. Samtidig må kommunikasjonen også foregå på foreldrenes og barnas premisser. Tiden da vi foreldre stod med lua i hånda og passivt tok i mot informasjon fra barnehagene er i ferd med å renne ut. Flere av oss vil etterhvert ønske å ha dialog med barnehagene på de nettarenaene vi er til stede på, bl.a. Facebook. De unge menneskene som snart blir eller allerede er foreldre, har vokst opp med bruk av nett og sosiale medier. De vil forvente og etterhvert kreve at også de institusjonene der de har det mest dyrebare de har, barna, tar i bruk de kanalene som de selv er til stede på.

    Men i tillegg til dialog barnehage - hjem, så kan de nye verktøyene også brukes til kommunikasjon internt, til rekruttering av nye ansatte/vikarer, til samfunnskommunikasjon og faglig påfyll for ansatte gjennom å følge interessante fagblogger eller utveksle erfaringer med andre. Se f.eks. en blogg som http://www.barnehagskebetraktninger.no/ og http://marianneundheim.blogspot.no/2011/08/interaktiv-tavle.html


    Sosiale medier har kommet for å bli. Og for å bli viktigere. De barnehagene som i dag erverver seg sosial kommunikasjonskompetanse vil skaffe seg et fortrinn. De barnehagene som i dag gir barna et digitalt tilbud bidrar til å utvikle den framtiden vi nå går inn i på en positiv måte.

    SvarSlett

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!