torsdag 24. januar 2013

Boklansering "Sosial Kommunikasjon"

Jeg velger å avslutte en hektisk dag med å oppsummere gårsdagens begivenhet. Vi var jo på lansering av boken til Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen, Sosial Kommunikasjon. Lanseringen fant sted på Josefine på Majorstuen. Et lokalevalg som brøt litt med den ellers så strømlinjeformede sosiale medier/ sosial kommunikasjon gir uttrykk for. Jeg tror det var noe sånt som rundt 140 oppmøtte. Et fantastisk utvalg mennesker! Og ikke bare fordi vi var der altså..! De hadde valgt ut enkeltmennesker som har hatt direkte betydning for utforming av boken deres. Enten ved gode sitater, vinner av omslagskonkurransen eller gode førere for bruk av sosiale medier. Det virket som om de hadde et personlig forhold til den enkelte av de som stakk innom scenen for å si noen ord om eget bidrag. Flott gjort! Det var et hyggelig og spennende arrangement å være med på! Vi hadde en super opplevelse! Tusen takk!



Dette er helt tydelig to utrolig engasjerte mennesker, som virkelig brenner for det de holder på med. Og det utgjør jo en viss smittefare.. De har tatt høyde for og sett på mange aspekter for bruk og misbruk av disse nye mediekanalene. Det er mye god reesearch. Jeg vet ikke hvem de IKKE har snakket med, så.. Mye bra å hente med seg videre. Man kan jo velge om man vil dele deres begeistring for alt det er verdt, eller man kan velge å moderere seg litt. Jeg velger nok det siste. Om det er fordi jeg er relativt ny i gamet, eller om det er en eller annen form for litt "gammeldags" eller konservativ holdning, vet jeg ikke, men jeg velger å fortsatt ha min litt større del skepsis. (Min mann står for den mindre delen av den skepsisen..)

Det er kalrt vi skal fokusere på de gode tingene vi kan oppnå ved å bruke facebook, twitter og blogg eller annet, men vi  være klar over baksidene. Det er ikke alle som er like fornuftige og opplyste mennesker som bruker disse. Mange uten den nødvendige erfaringen til å tenke at de skal bruke mediet på en måte som gjør godt for sender og mottaker.
I en verden av selvsentrerte mennesker vil vi nok øke andelen litt, idet vi får mulighet til å vise enda litt mer av oss selv, og oppdatere status regelmessig om oss selv, og filtrere ut de fineste bildene av oss selv.. Mange er kanskje over den første perioden på facebook hvor det bare var bilder av skiturer, fest eller skrytebilder av de søte små, og kan oppdatere verden mer på meninger og debatt. Vi ser at den andelen øker. Men det kommer jo stadig nye! Og de skal også gjennom den første periode hvor de skal finne sin plass på nettet.
Så kan vi jo håpe på at vi får øynene opp for andre og deres liv med eller uten glamor eller utfordringer. Lykke til!

I bunn og grunn er jeg ikke så opptatt av hva andre har som oppdatering og hvor mange bilder det er av den nye bordpynten eller babyen som lager en ny lyd for hver dag, så lenge man ikke er dumme mot andre rett og slett! Det facinerer meg stadig hvor mye tid folk bruker på å irritere seg over andres oppdateringer. Og ikke minst hvor mye tid folk bruker på å kommentere andres teite oppdateringer. La det være..!

Jeg er utrolig spent på å lese boken og se om det er noen nyttige tips til hvordan vi kan bruke sosiale medier i vår hverdag på en positiv måte for oss selv, og for de som mottar våre budskap. Jeg er nysgjerrig på i hvilken grad andre bruker og forholder seg til mediene, og hvilken nytteverdi det har for den enkelte.
Hva er grunnen til at man lager en konto/ side eller annet man oppretter for å bli en del av et samfunn, som ikke lenger er fiktivt, men ganske så ekte?

1 kommentar:

  1. Takk for de fine ordene! Og for at dere kom og bidro til å gjøre kvelden til en opplevelse vi aldri glemmer - så mange bra folk! Vi trenger både ildsjeler som brenner og folk som er skeptiske. Balansen der blir god!

    SvarSlett

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!