lørdag 12. januar 2013

Danseskjema til St.Petersburg

Det er ikke så mye jeg vet ennå, men; International Society om Early Intervention Conference har valgt ut Danseskjema som et av foredragene. Og det jeg vet så, er at det er ganske stas! Det betyr faktisk at det er noen utenfor som liker og følger med på det vi gjør. Det og kunne sette både oss selv og Norge på kartet når det kommer til utvikling av pedagogisk materiell er jo ikke så værst er det vel?
Konferansen holdes i St.Petersburg i begynnelsen av juli, så det er nå bare tiden og veien for å få alt i stand.
Nå er det ikke direkte noe jeg skal jobbe med i den forbindelse, men jeg har en viss følelse av at det kommer til å innvolvere meg på mystisk vis likevel..;-)



Vi jobber aktivt med skjema i barnehaven og kommer til å trappe opp jobbingen, og involvere foreldre. (De som vil..!) Det er, som jeg har sagt før, et utrolig nyttig verktøy for å kartlegge de voksnes arbeid med barn. Hva gjør VI for å tilegne oss kunnskap og gode forhold til barna vi er sammen med 5 dager i uken? Ikke hva gjør BARNA for å tilfredsstille våre forventninger på forskjellig nivå. Det er klar vi har visse forventninger til hva barn skal ha tilegnet seg av kunnskap på hvert aldersnivå, men hvordan får de den kunnskapen? Og de som ikke har kommet dit vi `forventer`, hvorfor ikke? Og så, kan vi lære av hverandre når det gjelder tilnærming?
Jeg vet at vi generelt liker å holde kunnskap for oss selv. For tenk om noen andre brukte våre triks, og enda verre; tenk om de virket.. Jeg lurer innimellom på om vi er redde for å unyttiggjøre oss selv. Kanskje det er derfor vi er så generelt lite opptatt av å dele kunnskap..

For barnas del, som jo er de vi skal være opptatt av, så er det en fantastisk ting at tre voksne (eller gjerne fler) samtaler om hvordan det blir oppfattet. Bare det at de er sett og snakket om vil gjøre en drastisk forskjell i oppmerksomhet og innsikt gjennom hverdagen. Oppmerksomhet er en god kur for mange utfordringer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!