onsdag 16. oktober 2013

Sørlandske lærerstevne - vi er staks på vei!

Så er det straks duket for nytt eventyr for Danseskjema. Og for Christian og meg! Vi skal til Kristiansand og være med på sørlandske lærerstevne. Vi skal stå på stand og dele våre erfaringer og vår vei dit vi er i dag. Det er jo ikke så lenge siden jeg var i Kristiansand sist, også får å snakke om skjema. Vi har bestilt nye effekter og visittkort, og er nesten så klare vi kan før de neste dagers arbeid. Selv har jeg ikke stått på stand før, og gleder meg til å oppleve menden av mennesker som kommer innom eller går forbi. Det er noe med atmosfæren på sånne arrangementer. Kunnskap, formidling og deling av erfaringer. Det er så viktig i vår bransje. I alle bransjer vil jeg tro! Det er dumt å finne opp kruttet gang på gang når det er noe bra meteriale ute alderede.
Etter gårsdagens debattinnlegg i Aftenposten føler vi oss trygge på at det er flere som tenker i vår retning og at kartlegging og observasjon er viktig og riktig. Vi trenger å få frem helheten i hvert enkelt barn og ikke fokusere på hva de ikke kan. DER treffer vi et annet sted enn de fleste andre kartleggingsverktøy. Man må faktisk kjenne barnet for å få uttelling av observasjonen. Det holder ikke å sette seg i et rom med et barn i gråsonen og teste det sp.mål for sp.mål og farvenavn, preposisjoner og setningslengde. Der mistet du nettopp fokus på BARNET og rettet det heller mot FERDIGHETER..
Dette prøver vi intenst å formidle. Sikkert så intenst at  alle som leser innleggene mine begynner å bli lei av å høre det.. Men jeg er i det minste engasjert... :D

Jeg får gå tilbake til pakking og organisering av alle barn som skal passes av diverse familie med tilhørende instruksjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!