Publisert i psykologi i kommunen nr. 4 2014
Vi ser hver høst at det er mangel
på pedagoger og hver høst er det de samme diskusjonene om hvordan vi kan
rekruttere flere til det yrket vi har så kjær, og ikke skjønner hvorfor ingen
vil ha.
I mange år har vi akseptert at det
ikke følger noen status med jobben, heller ingen lønn over middels. Det er noe
annet som har trukket oss denne veien, en genuint ønske om å gi barn en god
start på livet og en trygg hverdag. Det er vel fortsatt det som trekker folk
til faget, for det er ikke mye annet som lokker. Ingen gullkantete avtaler og
tilleggsgoder. Ingen store muligheter for å klatre i grader og ende i en
sjefsstilling med bedre inntekt. Og hvis man ønsker å klatre i hierarkiet i
barnehageverden så er det mange muligheter for det med en
barnehagelærerutdannelse i bunnen, det er bare så dumt at så få av dem er i
barnehagen og kommer barna til gode.
Det er nok på tide at vi får satt
oss selv på kartet og vist hva vi gjør. Jeg tror at til tross for mye
skriverier og løfter om kvalitetsøkning og kompetanseheving i barnehager
generelt, så gir det lite i praksis hvis vi ikke får gjort noe med lønn og
status. De som selv har barn og leter vel og lenge etter det beste tilbudet til
sine barn er den lille gruppen som er villige til å se graden av viktighet på
det arbeidet som blir utført. For det er et viktig arbeide i å forme og gi gode
holdninger til morgendagens samfunnsytere og arbeidstakere. Det er disse små
som skal forme vår verden videre og hvis ikke de har med seg gode verdier og
kunnskap om verden som samfunn hvordan skal det da gå?
Hvordan kan vi akseptere at det er
så lav kompetanse og utdannelse blant de som skal gi et heldags pedagogisk og
faglig tilbud til våre barn? Fordi de fleste kan gi omsorg? Gjør vi ikke mer?
Å være pedagog i barnehage i dag er
et yrke de færreste holder en hel karriere. Man går enten over til en annen
type jobb eller trapper ned i stillingsprosent. Det er en jobb som sliter. Ikke
bare på kroppen med tunge løft og fysisk aktivitet, men psykisk med alt som
følger med en arbeidsdag med syke kollegaer, lite penger og en følelse av å
aldri strekke til. Det er strevsomt å gå underbemannet i de fleste ukene av
året. Det er lite tilfredsstillende å aldri få nok tid til å gjennomføre de
planene man hadde så godt som man ønsket. Det er heller ikke morsomt å se at
leker og materialer blir ødelagt og vite at det ikke er penger til å kjøpe nytt
før ved neste tilskuddsperiode. Jeg tror dette tar knekken på mange. Jeg tror
at dette slukker flammen hos de energiske fine menneskene som brenner for jobben
de gjør hver dag. Mange føler nok at det er en evig kamp for bevise hvilken
viktig jobb vi gjør, og uten gehør og synlig støtte er det en tapt sak.
For dette er en av de viktigste
jobbene som er, og helt sikkert også en av de mest takknemlige. I hvilken annen
jobb blir du møtt hver morgen med ”løpekos” og våte kyss? Hvilke andre steder
for man mulighet til å være en så betydningsfull person i en annens liv? Det er
heller ikke mange som har gleden av å se potensialet i de små som vokser seg
store mens vi ser på. Vi vet at vi bidrar til deres fantastiske reise med alt
den innebærer av gleder og skuffelser. Det å lære seg livet er den viktigste
lærdom, og hvordan skal vi få annerkjennelse og status for den jobben vi gjør?
Hvordan kan vi vise verden at det er et fantastisk sted å være når alle
ressurser og forutsetninger er på plass? Kan vi gå stolte rundt på gaten å si
at vi jobber i barnehage uten å måtte presisere at vi er pedagoger så ingen
skal tro at det var en enkel jobb vi fikk mens vi ventet på noe annet?
Hvem hjelper oss på denne veien mot
anerkjennelse for våre og barnas behov?
Jeg kunne ha lyst til å fortelle
alle alt vi gjør gjennom en dag så de kunne skjønne at vi ikke bare sitter på
gulvet og leker. At det krever mer av oss å få lov til å gjøre denne viktige
jobben. Jeg tror ikke de fleste vet hva som ligger i en dag fylt av
konfliktløsning, veiledning, rettledning, refleksjon og nye opplevelser. Det
krever at vi et hvordan barn er satt sammen. Det krever erfaring å finne ut av
reaksjonsmønstre og lage gode strategier for hjelp til selvhjelp. Det er
krevende å være én av tre som har faglig kompetanse til å håndtere kriser og
vanskelige situasjoner. Hadde vi fått mer status og annerkjennelse hvis vi drev
med noe annet enn barn? Hvis vi var nødt til å være utdannet alle sammen for å
få lov til å jobbe med dem? Ville det satt oss i respekt? Vi jobber med
foreldres kjæreste, det er klart vi må være kompetente!
Jeg håper på en diskusjon hvor det
blir tatt opp både status og lønn, men også hvor det blir tatt opp respekten
for det arbeidet vi gjør. Fra utenforstående og fra de som tro det er en
lettvint jobb i en mellomfase. Vi legger grunnstenene i samfunnet og burde som
største selvfølge ha både utdannelse og respekt for den jobben som skal gjøres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!