tirsdag 28. oktober 2014

HMS-kurs i Bodø

HMS-kurset til PBL i Bodø er i full gang, og nærmer seg til og med slutten. Jeg sitter på et hotellrom og begynner å bli klar for middag. Jeg har brukt de siste timene på å fordøye så langt 2 dager med intens HMS (helse-miljø-sikkerhet) opplæring. Det er gjennomgått sykefraværsoppfølging, noe vi må bli flinkere til å sette i system. Det er ikke det at vi ikke har gode rutiner, men disse rutinene skal være nedskrevne og dokumentert. Vi har brukt til på verneombudets rolle, som ikke er så rent liten. Ikke var jeg i nærheten av å vite omfanget av vervet. Nå skal det bli andre boller :) Og andre krav til både meg og kollegaer.. Det er mye som er bra, og mye som kan bli bedre.
Bare det å høre hvordan andre jobber konkret med disse tingene gir inspirasjon til videre arbeid. Jeg, men min elsk for systemer, har en jobb å gjøre. Gleden er at jeg trenger ikke finne på så mye selv. De hadde, tro det eller ei, gode systemer og skjemaer som kan brukes uten at jeg må gjøre dem på min egen måte. DET sparte meg for arbeid..! Glede i hverdagen..:)
Det mest spennende er helt klart det psykososiale arbeidet. Det er omfangsrikt, men å så viktig! Forebygging og synliggjøring av rutiner, regler, krav, muligheter, plikter... Jeg vet dette skal bli bra!
Jeg er heldig å ha en god stab som kommer til å støtte godt opp om arbeidet som ligger forran oss. Jeg skriver oss, for det er slik som med alt annet i barnehaveverden, alle skal medvirke..
Middagen venter, og en nye og spennende dag i morgen tar for seg ergonomi og siste rest av HMS-verktøyet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!