Publisert i Psykologi i kommunen nr.3 2014
Jeg tenker på vennskap! Jeg tenker videre på konflikt og
konfliktløsning.
Er det faktisk slik at et barn på 4
eller 5 år evner å sette mobbing på dagsplanen? Hvor går grensen mellom barnlig
egoisme og ufinhet satt i system? Hva gjør de voksne?
Jeg synes det er spennende og en
høyst aktuell og viktig debatt. Jeg velger denne gangen å legge fokuset over på
vennskap og det positive vi ønsker å oppnå, ikke frykten og det negative. Jeg
vil skrive om de betydningen av de voksnes tilstedeværelse, og grunnlaget for
gode mellommenneskelige relasjoner. I en barnehagehverdag fylt av prosjekter og
planer, lek og læring er det viktig å være gode forbilder og vise barna hvordan
gode relasjoner skapes. Det er ikke tvil om at vi må være tilstede å hjelpe dem
med å løse konflikter og gi dem redskap til å klare det selv. Vi skal bruke de
pedagogiske evnene våre til å veie hva vi lar passere og hva vi slår ned på. Vi
skal bruke kompetansen vår til å synliggjøre for barna hva de holder på med og
videre reflektere over rett og galt. Når det er sagt skal vi være konsekvente i
de valgene vi tar. Det er våre valg og holdninger som voksne omsorgspersoner
som er avgjørende for hvordan et barn håndterer konflikt eller avvisning. Når
jeg leser om små barn i barnehagen som blir definert som mobbere, er det første
jeg tenker; hvor er de voksne? Hvordan kan det gå så langt at et barn skal føle
seg utestengt og ignorert, regelmessig kommentert og plukket på?
En del av vår oppgave er
selvfølgelig å ruste barna så de kan håndtere de fleste utfordringer på
egenhånd. Det er et mål som størsteparten trenger hjelp til en god stund. Det
holder ikke at de har blitt det fortalt ved en tidligere anledning eller ti.
Det er en pågående prosess som vi evaluerer og justerer underveis. Noen trenger
lengre tid det er det ikke noe tvil om, og de må vernes, vel så mye som de
andre barna. De trenger oppfølging på andre plan enn sosiale koder. Det ligger
alltid noe bakenfor det å ikke være like hyggelig mot medelever eller voksne.
Og det er der jeg er opptatt av at vi skal lete. Det er der vi skal legge inn
ressurser for å få gode samspill og relasjoner. Der bygger vi sikkerhet og
tillit.
Trygge barn har gode vennskapelige
relasjoner og er åpne for nye innspill og forhold. Vår oppgave gjennom de årene
vi har barna til låns i barnehagen er å gi dem trygghet. Trygghet på seg selv
og de rundt. Trygghet nok til at de skal kunne håndtere nye og vanskelige
situasjoner som møter dem på skolen og i fritidsaktiviteter.
Jeg faller stadig tilbake på hvor
godt vi er nødt til å kjenne barna vi jobber og samarbeider med. Vi må ha et
innblikk i følelser, styrker og svakheter. Vi må bruke tiden vår dedikert til å
skape gode opplevelser mellom barn og mellom barn og voksen. Barna skal se gode
relasjoner mellom voksne, som igjen skaper trygghet og ro hos de som er rundt.
Ledige stunder må brukes til å gi
ros, fortelle hva som er bra og at det er blitt lagt merke til gode handlinger.
Gjerne gode handlinger som har ført til glede hos andre. De skal lære å se
verdien i andres glede og ikke i utelukkende egoistiske gleder. Toleranse står
høyt på agendaen i arbeidet med vennskap og konfliktløsning. Det skal være
mulig å si til et barn -”det der hadde jeg ikke brydd meg om, gå å finn på noe
annet du.” eller ”det vet du og jeg ikke er sant. Ikke bry deg om det”. Jeg
mener at det ofte legges for stor vekt på alt som ikke er greit, og alt barn
krever handling av voksne for å få stoppet. Det er opplest og vedtatt at du
kommer lengre ved å kunne trekke på skuldrene en gang i blandt heller enn å
konfrontere og diskutere hver eneste lille hendelse. Jeg mener at det går an å
lære barn denne toleransen og evnen til å overse momenter av irritasjon. Igjen
så må jeg understreke at det er de voksnes ansvar å lede barna på denne veien
til gode relasjoner og god sosial kompetanse. Det er viktig at vi er tilstede
der det skjer og tar barna på alvor. Vi må kjenne til hvem som trenger
erkjennelse for den lille irritasjonen og hvem vi kan be gå videre. Det krever
mye observasjon og bevisstgjøring hos den enkelte som er ansatt for å veilede
barn. Vennskap er det det viktigste de kommer ut fra barnehagen med. Tryggheten
på at noen er din venn gjør at mennesket kan klare seg gjennom det meste. Vi
vet det så godt som voksne og det er ikke annerledes for barn.
I barnehagen hos oss har det i lang
tid vært et tema hvordan vi irettesetter barna når de gjør noe de ikke skal.
Det kan være alt fra å løpe inne til å slå andre. Skal vi vektlegge hva de ikke får lov til, eller skal vi gi dem
gode alternativer til det dumme de gjør. ”Vi går inne i barnehagen”. ”Vi
er hyggelige mot andre. Ser du at han/hun blir lei seg?” Jeg sier helt klart at
de må få mulighet til å gjøre ting annerledes, og til det trenger de verktøy.
Kanskje sitter de ikke inne med det selv, og må vi veilede dem. Det er ikke
mange 3-åringer som umiddelbart vet hva som kreves ved bordet når de får
beskjed om å sitte pent. Hva legger
vi i beskjeder og instruksjoner vi gir gjennom dagen?
Vi må appellere til dem for at de
skal ta til seg det vi sier. Et nei
for ofte slutter å registreres hos de små. Gi dem en sjanse til å bli forklart
hvorfor vi mener sånn og slik, eller hvorfor regler er bestemt som de er. De
skjønner faktisk en hel del. Det er lettere å ta inn over seg det vi er blitt
forklart enn det som bare ikke er lov.
Denne positive vinklingen på
hverdagen er med på å gi trygghet, redusere konfliktnivået og øker samtidig
samhold og styrker sosial kompetanse. Vi lærer mens vi holder på og tilpasser
oss underveis. Barna ser hvor mye morsommere dagen blir når det er positivitet
og glede rundt dem!
Gleden deler vi med hverandre og
dobler verdien av den. Slikt blir det gode vennskap ut av.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!