Noen vil kanskje si det er litt
tidlig å lufte tanker om skolestart. Jeg synes det er en høyst aktuell
problemstilling. Nesten litt sent for oss å diskutere i år allerede.
Alt begynner den dagen de nye
førskolebarna tråkker innenfor døren i barnehaven etter sommerferien; de er
eldst og skal begynne på skolen. Snart. Ett år er ikke lang tid så lenge alt
dreier seg om skolestart frem til da. Sånn begynner året for de aller fleste i
barnehaven hos oss. Forventningene er skyhøye, enda få av dem vet hva skole egentlig
dreier seg om. Lekser har de hørt om, og at de skal lese og skrive. De gleder
seg enormt.
Så er vi fra barnehavene på
skoleovergangsmøte. Dette har de nylig begynt med. Det er et møte hvor
lokalskolene stiller sammen for å formidle til barnehaven hva som forventes av
oss og skolestarterne. Dette er et flott initiativ og jeg løper avgårde med en
god følelse om at endelig skal overgangen bli litt mindre for oss alle. Et
samarbeid er i gjerde. Vel plassert i en grupperom med glissent oppmøte er beskjeden
vi får tydelig: De skal kunne skrive navnet sitt, klippe og fargelegge, da
dette ofte er en aktivitet de begynner med 1. Skoledag. Videre skal de kunne
kle på seg selv og tørke seg etter toalettbesøk… Ja vel… Så lusker jeg tilbake
og synes det er flaut å videreformidle hva jeg har hørt.
Hvordan har det kommet dit at det,
for det første er barnehavens oppgave å lære dem dette, (hvor er foreldrenes
oppgave?) og for det andre er dette alt vi er verdt? Påkledning og
toalettbesøk..?

Vi er forberedte hver dag når vi
kommer på jobb, for det er en del av yrkesstoltheten. Vi vet hva vi skal bruke
dagen på. Det er gjennomtenkt. Vi har snakket med barna dagen i forveien og
avtalt morsomme aktiviteter for neste dag. Vi ser etter mønster i lek og
aktivitetsvalg, og er fremme og tilbyr dem materialer som kan stimulere dem på
det nivået de er på.
Vi er nok heldige som kan jobbe på
denne måten, og ser at det ikke er like lett på skolen, men likevel undres jeg
på hvordan de tenker for å få stimulert alle uten å la noen vente eller la noen
henge etter. Makter de i første klasse å beholde den iveren de kommer inn i
skolen med? Hvilket inntrykk tror de at lese- og skrivesterke barn sitter igjen
med etter at de bruker hele første året på å gå gjennom alfabetet, for så å
bruke deler av andre året på å repetere? ”jeg trodde jeg skulle lære noe på
denne skolen” er en skuffet førsteklassings dom etter et par uker på skolen.
Videre kan jeg skjønne at barn
kommer meg forskjellig bagasje og har store forskjeller i sitt repertoar, og at
dette er en umulig oppgave å tilpasse. Det gjevner seg vel ut etter hvert, men
er ikke det litt synd også? Kunne det ikke vært så mye bedre?
Jeg tenker at skolen og barnehavene
burde ha et mye tettere samarbeid, og en helt klar plan for hva som er
forventet at barna skal kunne når de trer over i skolesystemet. Vi i barnehaven
liker en utfordring, og ser ikke problemet med at vi kunne jobbe litt mer med å
forberede dem til skolestart. Hvis vi visste hva som var ønsket, og hva som
hadde vært fint å kunne de første månedene.
Vi vil helst ikke ende med å avvise
barnas iver etter skole og læring fordi vi vet de skal bruke ett år på akkurat
det samme når de begynner på skolen. Da vet vi at de kjeder seg det første
året. Vi ønsker å møre dem, og med det møte skolen. Vi er alle enige om at det
er barnas utvikling på alle områder som er viktig, og at de skal utvikle seg
til å blir selvstendige og trygge mennesker. Etter min mening viser vi dem
respekt ved å ta deres behov på alvor og gi dem den utviklingen de fortjener og
har behov for. Dette jobber vi for hver dag og har ikke tenkt å slutte med å
gjøre det beste vi kan for de som fortjener det hver dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!