mandag 11. november 2013

Kjøpepress og merkestress?

Kjøpepress blandt foreldre? Merkepress hos små barn? Litt ja og mest nei. Det kommer sterkt an på hvilken vinkling man legger seg inn fra. Det ropes høyt om at de stakkars små alt fra spedbarnstiden blir kledd i dyre klær til den største nytten av å bli vist frem som foreldrenes trofeer. OK. Så argumenteres det i samme runde på at barn ikke har noen preferanser på de forskjellige merkene. NEI. Så da er det vel opp til foreldrene hva de ønsker å putte på barna sine? Siden det ikke gjør noen forskjell hos barna likevel mener jeg.. De liker farger, ikke merker.. 4-åringen her i huset behandler klærne sine likt uavhengig av merke, og ønsker seg det hun synes andre har som er fint. F.eks må bukser ha beltehemper så hun kan ha belte på. Kriteriene ligger på det nivået. Hvilket merke jeg ønsker å ha på den buksen med hemper hun ønsker seg, vurderer jeg etter hva jeg synes er fint og etter hennes komfortbehov. Jeg vil helst ikke bli kritisert for hverken å kjøpe dyre, eller billige klær til barna mine. Jeg er opptatt av kvalitet og at det holder noe mer enn et par vask før det detter fra hverandre. Av og til må jeg betale mer, og av og til ikke. Hvem har rett til å dømme meg for mine valg?
Sosial usikkerhet vil jeg ha meg frabedt! Interessen ligger forskjellige steder hos folk. Noen på klær og, eller sko, hos andre på interiør eller kanskje elektronikk. Interesseområdene sine overfører man til barna sine både bevisst og ubevisst. Og så hører man kanskje litt på hvilke preferanser de små har? Konfortable klær, klær som ikke klør, klær uten lapper, rosa klær, grønne klær..? Det er et hav av preferanser.
Det som selvfølgelig er uheldig er de som må bruke merkene på klærne når de snakker om dem. Juicybuksen, Gantgenseren, Poloskjorten.. Da bevisstgjør man barna på merkene og ikke klærne, og det ser jeg kan generere merkestress hos enkelte. Samtidig så mener jeg vi som foreldre legger en list for hvordan barna våre utvikler seg og krever eller ikke krever det ene eller det andre.
Dette tema må opp et par ganger i året og alle fyrer seg opp like mye hver gang. Det morsomme her er å lese alle kommentarene i debattene. Ordentlig hissige blir folk. Hvorfor det??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!