fredag 16. november 2012

Bemanning og kvalitet

Sammenhengen mellom bemanning og kvalitet... Det evige sp.mål..! Jeg er litt usikker, men kan jo godt tenke meg at ved å redusere antall assistenter, og øke antall pedagoger/ faglærte vil jo kvaliteten økes. Stort sett. Det er bedre med 5 pedagoger som har et fag de brenner for, og som har nok kunnskap om barn til å gi dem et godt tilbud, enn 2 pedagoger og 6 assisteneter. Les her at assistentene er ufaglærte.. Mange av de ufaglærte assistentene er innom bhg for en kortere periode "mens de venter på å finne ut hva de vil med livet". Det er klart at de har en annen holdning enn de som faktisk har tatt en utdannelse i faget. Da vil det antagelig være bedre med få dedikerte, som sikret kvaliteten (i den grad vi anser alle med utdannelse som "god kvalitet"), enn flere som må følges opp og fortelles hva de skal gjøre.

Når det er sagt...; Så er det utrolig mange dyktige assistenter der ute! Mange av dem, vil jeg påstå, er bedre enn førskolelæreren/ ped.lederen. Dessuten er vi jo av den oppfatning da, vi førskolelærere, at vi er litt hevet over assistentene. (det er man jo stort sett i hierarkiet....) Men også de som har et liv av erfaring, og de som har annen type relevant utdannelse, som bare ikke "teller" i barnehavebemanning... Vi beskytter tittelen vår så godt vi kan, og bruker den for alt den er verdt. Vi trenger vel assistentene til å gjøre det "kjedelige" arbeidet, som kjøkkentjeneste, påkledning av barn (det sies at det er kjedelig, men der er jo de beste muligheter for refleksjon sammen m barna..) og håndtering av toalettbesøk. Hvem skal gjøre dette hvis vi får færre mennesker på jobb? Må vi jobbe mer??

Jeg ville ikke for alt i verden gått glipp av de fantastiske assistentene vi har fått tak i hos oss! Alle de gode kvalitetene, som ikke er kommet gjennom studier av barn. Den varmen og omsorgen som ingen andre har tid til, psykologi er fantastisk å ha i bunnen når man observerer barn, samfunnskunnskap, som gir barna et innblikk i verden rundt på en helt annen måte en vår "pedagogisk riktige" måte. (den kan fort bli litt kjedelig..)
Andre pedagogiske retninger gir ikke mer enn en assistentstilling..
Jeg skjønner og at det må være et visst minimumskrav til hvem som får lede en bhg, eller en avdeling, men det er konseptet og ikke åpne for andre retninger.

Hva med å gi assistenter et deltids/kveldskurs? Ville det gi dem et løft i selvtillit og trygghet i jobben? Enn så lenge kan jeg ikke tenke meg at man tar en utdannelse for å bli assistent i bhg. Da må det først skje noe med lønnsnivået!

2 kommentarer:

  1. Har sittet og lest gjennom den fine bloggen din og kjenner at jeg er så glad for at barna mine går i Davinas, som har en styrer som er så engasjert i kvaliteten og tilbudet.

    Ser at begge jentene trives så godt hos dere.

    Etter lesestunden ved leggetid i går begynte Tyra plutselig å synge "Twinkle, Twinkle little star". Og hun sang jammen meg hele sangen. Takk for at dere har et så fint opplegg! Helt nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre!
      Det er jo noe av det som er gøy, å optimalisere tilbudet så godt vi kan!
      Fine jenter du har!

      Slett

Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere!